23 Mar 2013

Ontwerp showkleding - de dames / Design show costumes - the ladies

Samen met 3 andere dansers ben ik de uitdaging om nieuwe showkleding voor onze dansvereniging te ontwerpen aangegaan. Het is een langdurig proces van inspiratie opdoen, tekenen, discussieren, nog meer inspiratie opdoen, nog meer tekenen, nog meer discussieren, enz.
Het resultaat van een middagje werk

Om een van de ideeen wat meer tot leven te laten komen, heb ik de paspop en wat resten stof gepakt en ben aan het knutselen gegaan. Als basis weer uitgegaan van een Jalie-patroon (Jalie 2762C), voor zowel het voor- als achterpand alle patroondeeltjes aan elkaar geplakt om het aantal naden te minimaliseren en deze in katoen uitgevoerd. Daarna een bijpassende gewerkte stof gepakt en een aantal 'details' geknipt om op het basispakje te spelden zodat er met positie, lengte, en hoeken gespeeld kon worden.

Om het plaatje af te maken er ook nog snel een wikkelrokje bij gemaakt van dezelfde gewerkte stof: een cirkelrokje met aangezette tailleband, waarbij ik de lengte heb laten afhangen van de stofbreedte. Aangezien het een probeersel was heb ik niet de moeite genomen om te zomen of de rok verder af te werken.
Om een kleur-accent toe te voegen een losse kwart-cirkel in fel rood aan de binnenkant van de rok meegestikt met de tailleband, zodat de bovenrok omhoog gespeld kon worden om de fel-rode stof zichtbaar te maken. Gelukkig had ik nog een petticoat van de juiste lengte liggen om eronder te kunnen doen.
Spelen met lapjes en linten

Voor een middagje werk is het allemaal erg goed gelukt, en tijdens het overleg bleek het erg praktisch te zijn om een 'model' te hebben.

Om het belang, en effect, van kleuren in te zien, had ik ook nog een kant-en-klaar turnpakje, restjes stof en linten meegenomen om mee te kunnen spelen. Op de foto hiernaast zijn de 'details' overgenomen van de rode-combinatie, maar hebben we de halslijn afgezet met een lint, een kleine verandering met groot effect.


Together with 3 other dancers, I accepted the challenge of designing new show costumes for our dance group. It turns out to be a long process of searching for ideas and inspiration, drawing designs, discussions, more  ideas, more drawing, more discussions, etc.

To bring one of the ideas to life, at least a little, I decided to start playing with fabric and brought out the dress-form. Again I used Jalie 2792C, but this time I taped the pattern pieces together to 1 front and 1 back pattern-piece. As it was just a try-out I used some cotton fabric from the stash.
Then I cut some 'details' from a matching fabric to be pinned onto the basic 'leotard'. In this way, we could still play with size, position, and angle of the individual pieces.

To complete the picture, I also made a simple wrap-skirt from the matching fabric: a circle skirt with a waistband. The length of the skirt depended on the fabric width and, as it is a try-out, I didn't finish the skirt properly (so no hemming, yeah!). To bring in some color accent I attached a quarter-circle in bright red fabric to the waistband, on the wrong side of the skirt, so the top layer could be pinned to show more or less of the bright-red. A petticoat I already owned gives the full-skirt effect.

I am very, very satisfied with the result of a creative afternoon and it was great to have something to play with during the meeting.

To show the effect of colors, I also brought along a ready-to-wear leotard, scraps of fabric and ribbons to play with. The picture shows the 'details' of the red outfit on a blue background and the neckline is finished with a glossy ribbon. Small detail, large effect.

No comments:

Post a Comment