Pages

9 Feb 2016

Cirkelvest / Circle Jacket

Eindelijk klaar: mijn cirkelvest. Het was een hele klus. Versie 1 was bijna af toen ik besloot om het toch maar weer uit te halen, aangezien er met het meerderen van de steken iets mis gegaan was en het vest meer dan een cirkel werd. Versie 2 is beter geworden, maar echt tevreden ben ik helaas niet. De plaatsing van de mouwen lijkt niet helemaal goed, waardoor het vest van mijn schouders dreigt te zakken. Misschien dat een draad van de ene schouder naar de andere schouder helpt om de boel in model te houden.





Als basis heb ik een patroon van Drops Design gebruikt, vooral na het zien van dit vest. Aangezien ik de gaten vrij groot vond, heb ik stokjes gehaakt in plaats van dubbele stokjes. Hierdoor heb ik ook het steken aantal aan moeten passen om een mooie cirkel te krijgen.







Aanpassingen:
Vest:
toer 3: 1st, *2l, 1st overslaan, 1 st in volgende st*
toer 4: 3st in eerste st, *2l, sla 2l over, 3st in volgende st*
toer 5: 1st in elk st en 2st in elk l-boogje
toer 6: 1st, *2l, 1st overslaan, 1 st in volgende st*
toer 7:  3st in eerste st, *1l, sla 2l over, 3st in volgende st*
toer 8: 1st in elk st en 0st in elk l-boogje
toer 9 ev: volg patroon
toer 15 (mouw): 24l, 24st overslaan (per mouw), *1st, 3l, sla 2st over*
toer 16: 3st in eerste st, *1l, sla 2l over, 3st in volgende st*, bij mouwaanzet: 4x *3st, 2l, 2st, 2l*
toer 17 ev: volg patroon
eindigen met: st in elk st en 2st in elk l-boogje
laatste toer: hv in elk st.

Mouwen:
na tour 14
toer 15: 24l, 24st overslaan  (zelfde als bovenstaand)
toer 16: 1st in elk st, 1st in st voor lossen, 24st om l-ketting (afwisselend 2st & 3st tussen *3st, 2l, 2st, 2l* herhaling van toer 16 vest), 1st in st na lossen (50st per mouw)
toer 17: 1st, *2l, 2st overslaan, 1st in volgende st*
toer 18: 3st in elk st
toer 19: st in elk st
toer 17, 18 & 19 herhalen t/m toer 29
toer 30: 3st in eerste st, *2st in st, 3st in volgende st*
toer 31: st in elk stokje
toer 32:  1st, *2l, 2st overslaan, 1st in volgende st*
toer 30, 31 & 32 herhalen tot gewenste lengte


Patroon/ Pattern: Moonlight Mist - Drops Design
Garen/ Yarn:
Almonde Giampi 154 (rood) en 033 (wit), dubbele draad
Haaknaald/ Hook: 9mm




No comments:

Post a Comment