Pages

20 Sept 2018

Jalie 3887 Clara shorts

(For English see below.)
De vorige keer dat ik dit type stof gebruikte, die travel stof schijnt te heten, had mijn naaimachine grote moeite met het netjes stikken van de naden en zomen. Uiteindelijk heb ik er toen voor gekozen om de zomen met de hand vast te zetten. Gelukkig had de lockmachine geen moeite met deze stof, waardoor de naden van de yoga pants (Jalie 3022) toch netjes geworden zijn.

Aangezien de Clara legging (Jalie 3887) ook voornamelijk met de lockmachine in elkaar gezet kan worden, durfde ik het aan om weer travel stof te gebruiken. Al zag ik wel wat op tegen het zomen, aangezien een kort strak pijpje wat lastiger met de hand te zomen is dan een lange wijde pijp. Om het gevecht met de naaimachine uit te weg te gaan, besloot ik het elastiek in de tailleband weg te laten. Met een dunnere lycra zou ik het niet aangedurft hebben, maar aangezien de travel stof wat steviger is en er een naad aan de bovenkant van de boord zit denk ik dat het goed zou moeten gaan.

In de hoop dat de zoom toch met de naaimachine gedaan zou kunnen worden, ben ik wat gaan experimenteren met naalden. Een stretchnaald bleef steken overslaan, net als een universele variant. Na de laatste 4mm tweelingnaald gebroken te hebben door de spoel niet netjes in het spoelhuis te plaatsen, een 3mm tweelingnaald geprobeerd. Gelukkig zijn de wonderen de wereld nog niet uit: het werkte! Nu heb ik dus een net afgewerkt broekje en ben ik vol goede moed om ook de overige 2 1/2m travel stof te verwerken tot sportkleding.

Binnenkort maar eens proberen of deze 'travel' versie van de Clara shorts net zo lekker zit als de eerdere versie van lycra.

The last time I used this type of fabric, a spandex type of fabric but thicker and apparently called travel fabric in the Netherlands, my sewing machine had a very hard time stitching it. In the end I chose to hem by hand, out of desperation. Luckily, the serger wasn't as picky and could I use it for the seams of the yoga pants (Jalie 3022).

As the Clara shorts (Jalie 3887) can be surged as well, I took the chance to use the 'travel fabric' for another pair. Although I still wasn't looking forward to hemming a short, snug leg by hand. To avoid a fight with the sewing machine I decided to discard the waistband elastic. I wouldn't have done that with regular spandex, but by using a fabric with more body in combination with the seam at the top of the waistband I hope it'll work out OK.

Stubborn me wanted to try hemming with the sewing machine again, so I experimented a little with different needles. A stretch needle didn't work, nor did a regular one. After breaking my last 4mm twin needle on the bobbin (didn't place it properly in the bobbin case), I replaced it by a 3mm one and.... it worked! A miracle just happened! So now, I have a perfectly finished pair of shorts and lots of confidence to turn the other 2 1/2m of this fabric into sports wear.

Hopefully this 'travel' pair fits as great as the spandex pair. If I have to judge just by the looks of them.....


Patroon/ Pattern: Jalie 3887 - Clara leggings
Maat/ Size: U
Stof/ Fabric: travel stof (a thicker stretch fabric)

Aanpassingen:
-geen elastiek in tailleband
-extra inzet tailleband
-lengte -5cm

Adjustments:
-no elastic in waistband
-colour-blocked waistband
-lenght -5cm

No comments:

Post a Comment